Sonntag, 29. Juni 2014

حلول ماه رمضان مبارک باد

رمضان
فلسفه رمضان و روزه چیست؟ ماه رمضان چه اهدافی را دنبال می کند؟ نظرگاه اسلام اصیل در مورد روزه، ماه رمضان و این شعائر چیست و دستگاه ارتجاع آخوندی تحت نام اسلام، با روزه و رمضان چه برخوردی می کند؟
 
مفهوم رمضان و روزه
 
در کتابهای لغت، رمضان را از ماده لغوی «رَمَض» گرفته اند، یعنی حالتی که انسان وقتی روی سنگ یا بیابان گرم حرکت می کند و پایش دچار سوختگی می شود. رمضان به معنی سوختن و سوزاندن است. می گویند به این دلیل ماه رمضان را رمضان نامیده اند که زشتیها، گناهان و ضدارزشهای انسانی را می سوزاند. 
در مورد روزه هم این کلمه فارسی، ترجمه عربی کلمه «صوم» است، به معنی خودداری از خوردن، آشامیدن و اعمالی که درصورت انجام آنها روزه باطل می شود. 
از طرف دیگر ازآنجایی که روزه در ماه رمضان باید گرفته شود، روزه و ماه رمضان به صورت دو مقوله جدایی ناپذیر در شعائر اسلامی جایگاه ویژه یی را پیدا کرده اند. چون برخلاف سایر عبادات که انسان کارهایی را انجام می دهد (مثل نماز و حج)، روزه نوعی از عبادت است که انسان کارهایی را انجام نمی دهد. در اینجا انجام ندادن، خودداری و خویشتن داری خودش یک عبادت و نزدیکی به خداست. رمضان هم که خداوند در قرآن از آن به عنوان ماه نزول قرآن یاد کرده است، ماهی است که در آن، شب قدر را قرار داده و جایگاه ویژه یی در میان سایر ماههای سال پیدا کرده است، بنا براین، این ترکیب روزه و رمضان تبدیل به یکی از بزرگترین شعائر و سنتهای اسلامی شده است

http://www.mojahedin.org/

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen