Mittwoch, 29. Oktober 2014

يس‌جمهور تركيه: محكوميت مداخلات و سياستهاي «فرقه‌گرايانة» رژيم ايران در سوريه و منطقه، واكنش‌هاي پرغيظ و ترس حكومت آخوندي


 تاریخ ایجاد در 06 آبان 1393
رجب طيب اردوغان رئيس‌جمهور تركيه با تأكيد بر سياست‌هاي «فرقه‌گرايانة» رژيم ايران در سوريه و ساير كشورهاي منطقه، همكاري با اين رژيم را رد كرد.
به گزارش روزنامة حريت تركيه، روز يكشنبه رجب طيب اردوغان در بازگشت از سفر به استوني به خبرنگاران گفت، موضع تركيه و رژيم ايران بر سر سوريه، به‌نحو قابل توجهي با هم اختلاف دارد.
وی «صداقت» رژيم ایران را در اين رابطه زير سئوال برد، و افزود: «در ديدارهاي دو جانبه با (رژيم) ايران، آنها بر سر ”حل و فصل مسائل به‌همراه هم” موافقت مي‌كنند. اما وقتي بحث اقدام بر سر اين موضوع به ميان مي‌آيد، آنها شيوة كار خودشان را دارند و همان را در پيش مي‌گيرند. اين بسيار ناراحت‌كننده است. به همين دليل نمي‌توانيم زمينة مناسبي براي همكاري با (رژيم) ايران پيدا كنيم».
رئيس‌جمهور تركيه تصريح كرد كه «موضع فرقه‌گرايانة» رژيم ايران در منطقه، همكاري تركيه را با آن باز هم دشوارتر مي‌سازد.
اردوغان در سخنان خود اضافه كرد، تركيه با مواضع آمريكا و روسيه دربارة سوريه نيز به‌طور جداگانه اختلاف نظر دارد.
روسيه هم‌چنان از رژيم سوريه حمايت مي‌كند؛ و آمريكا نيز بر سر اعلام منطقة پرواز ممنوع موضعي اتخاذ نكرده است.
سايت حريت - 4 آبان93
سخنان رئيس‌جمهور تركيه و تأكيد او بر مداخلات رژيم در سوريه، با واكنش تند حكومت آخوندي روبرو شد:
سايت صدا و سيماي آخوندها، نوشت: «اردوغان تأييد كرد كه با روسيه بر سر سوريه اختلاف نظرهايي دارد و با مواضع آمريكا نيز.... مخالفت است. اما نوك تيز حملات او خطاب به (نظام) بود».
شبكة خبر رژيم آخوندي نيز در گزارشي، مي‌نويسد: «البته عصبانیت اردوغان از (نظام) ایران و روسیه مشخص است چون که این دو کشور اردوغان را در رسیدن به ایده‌های عثمانیگری‌اش در سوریه و عراق در طول سه سال گذشته ناکام گذاشتند. اما عصبانیت اردوغان از امریکا بر می‌گردد به قصة داعش».
سايت تابناك متعلق به پاسدار رضايي نيز، گزارش داد: « این اظهارات اردوغان را، که جدید‌ترین نمونه از اتهام‌زنی‌ها و ادعاهای وی علیه (نظام) ایران به شمار می‌رود، باید در چهارچوب ناامیدی روزافزون دولت ترکیه از جریان یافتن اتفاقات در مسیر دلخواهش و ناکامی آنکارا در دستیابی به هدف نهایی خود در منطقه، یعنی براندازی دولت سوریه تحلیل کرد».
در همين حال مطبوعات حكومتي خبر دادند، رژيم به‌دليل مواضع رئيس‌جمهور تركيه، سفر برنامه‌ريزي‌شدة تعدادي از تيم‌هاي ورزشي را به اين كشور لغو كرده است.
يك رسانه حكومتي  در اين رابطه، نوشت: «برخی از تیم‌های ورزشی در روزهای گذشته سفر به ترکیه را در دستور کار خود داشتند که به آنها اعلام شد فعلاً حق سفر به ترکیه را ندارند. به نظر می‌رسد این دستورالعمل جدید در پی اظهارات توهین‌آمیز اخیر اردوغان صادر شده است.
بعد از روی کار آمدن دولت روحانی، روابط (نظام) و ترکیه وارد فصل جدیدی از مناسبات سیاسی – اقتصادی شد. بحران داخلی سوریه اما مدتی است مناسبات دو کشور را دستخوش تنش‌های سیاسی کرده است. اظهارات اردوغان در دانشگاه مرمر که در آن انتقادات تندی را متوجه سیاست‌های نظام در قبال سوریه کرده بود تنش را به روابط دو کشور بازگردانده است.

خاطرنشان مي‌شود رئيس‌جمهور تركيه در سخنراني دو هفتة پيش خود در دانشگاه مرمر ولي فقيه ارتجاع را مورد حمله قرار داده و گفته بود: «آيا اين برايتان قابل تصور است؟ وقتي از يك رهبر مذهبي پرسيدم، 250 هزار نفر در سوريه كشته شده‌اند، چرا شما عليه آن موضع نمي‌گيريد؟.... او گفت: ”اسد تنها كسي است كه عليه اسراييل ايستاده“. آيا اسد حتي يك گلوله به اسراييل شليك كرده است؟ خير! 250 هزار نفر در سوريه با تسليحات متعارف كشته شده‌اند و شما هم‌چنان از (رژيم اسد) حمايت مي‌كنيد و برايش تسليحات و پول مي‌فرستيد. اين ديگر چه نوع رهبر مذهبي است؟».
سايت صدا و سيماي (رژيم)فرانسوي - 4 آبان93

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen