Sonntag, 18. Mai 2014

تونی بلر: بنيادگرايی، بزرگترين چالش دنيای امروز

تونی بلر
تونی بل
تونی بلر معتقد است بنيادگرايی، بزرگترين چالش دنيای امروز ماست و بايد با آن مقابله کرد. 

تلويزيون سی.ان.ان می گويد نخست وزير سابق انگليس، تونی بلر در يک سخنرانی همه را به تعجب واداشت. او گفت بزرگترين چالش دنيا امروزی بنيادگرايان اسلامی هستند. ما تاثيرات آن را در عراق ديده ايم. اکنون اين تهديد در نيجريه هم سر باز کرده است. 

از بلر پرسيديم که آيا دنيا اسباب لازم برای مقابله با بنيادگرايی را دارد. 
تونی بلر: ما با تمام صحنه هايی که اين بنيادگرايی در آن فعال است، مجزا از هم برخورد می کنيم. من قبول دارم که ويژگی های متفاوت و منحصربه فردی وجود دارد، مانند مقولاتی که به سنت، تاريخ و قبيله و غيره ربط دارد که اين مشکل را شکل می دهد. ولی عنصر واحدی که در همه هست يک ايدئولوژی سو استفاده از مذهب می باشد. اين باعث می شود که افراد رفتار متعصب و افراطی داشته باشند. وقتی اين ايدئولوژی ريشه بدواند، برای کشورها بسيار دشوار می شود که پيشرفتی داشته باشند. برای ما بسيار مهم است که بگوييم شما می توانيد يک مسلمان مؤمن باشيد، يا يک مسيحی يا يهودی يا هندو بدون اين که الزاماً مذهب خودتان را در راستای کسب قدرت و سياست استفاده کنيد. برای کشوری مانند مصر که دارای 8 تا 10 ميليون مسيحی می باشد، هر چند که يک کشور مسلمان محسوب می شود ولی از طرفی هم می خواهد به ارزشهای سنتی اش و به تمدن باستانی اش افتخار کند. اين کشور نمی خواهد زير سلطه يک ايدئولوژی مانند اخوان المسلمين قرار بگيرد که کشور را به سمت اشتباهی می برد. وقتی که شما در رابطه با اين ايدئولوژی صحبت می کنيد، در غرب اين تصور می رود که مثلاً اخوان المسلمين مانند يک حزب سياسی ديگر است. مثل حزب کارگر در انگليس يا حزب که به فاشيسم بيشتر شباهت دارد. 
بهترين اميد اين است که يک دولت يا رئيس جمهوری سر کار بيايد که دارای حمايت گسترده باشد و همين در مصر اتفاق خواهد افتاد، سپس کشور با حمايت کامل جامعه بين المللی بايد وارد يک برنامه اصلاحات شود که نحوه کارکرد کشور را تغيير دهد. اصلاحات اقتصادی و اجتماعی و حقوقی که مصر را قادر می سازد جايگاه خود به عنوان يکی از بزرگترين کشورهای قرن بيست و يکم را پيدا کند.
http://www.mojahedin.org/news/138424

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen