Donnerstag, 29. Mai 2014

در آیینه رسانه ها

سايت گراند ريپورت: آرزوهاي "رژيم“ ايران براي تاثير گذاري بر اروپا

 تاریخ ایجاد در 06 خرداد 1393
سال گذشته زمانی که حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور جدید جمهوری اسلامی ایران بقدرت رسید٬ تمایل خوشبینانه اي برای حل بحران هسته ای در غرب شكل گرفت. مردم ایران شاهد سفر هاي مجموعه ای از گروههای پارلمانی و كمپاني های اروپائی از این کشور برای بهره برداری از «فرصت» های جدید و «جو مثبت» بودند در حالی که آنها چشم خود را بر وضعیت حقوق بشر در ایران بسته و آن را نادیده گرفتند.
ده ماه بعد بسیاری از آن خوش بینی ها از بین رفته است. بیش از ۷۰۰ زندانی توسط دولت « اعتدال» به دار آویخته شده اند. این بالاترین تعداد اعدام در طی ۲۵ سال گذشته در مقیاس با هر رئیس جمهور دیگر بحساب می آید. تنها در ۳۰ روز گذشته بیش از ۱۰۰ نفر به دار آویخته شدند. در ماه آوریل٬ زندانیان سیاسی در زندان مخوف اوین در تهران به طرز وحشیانه ای توسط نیروهای امنیتی مورد حمله قرار گرفتند و پاسخ روحانی به اعتراض خانواده های زندانیان تنها سکوت بود.
توافق نامه هسته ای که در ابتدا به عنوان « دستیابی به موفقیت بزرگ» مورد ستایش قرار میگرفت در حال حاضر دور از دسترس٬ و به گفته دیپلماتهای غربی به یک «شکاف قابل توجه» و فرآیند « نا امید کننده» تبدیل گردیده است. روحانی اعلام کرده است که ایران فن آوری هسته ای خود را رها نخواهد کرد٬ اما فشارهای اقتصادی و تحریم ها دولت را مجبور کرده است که به مذاکرات هسته ای تن بدهد.
ایران فعالانه در کشتار مردم بیگناه سوریه شرکت دارد و سپاه پاسداران به تازگی اعلام کرد بیش از ۱۳۰۰۰۰ نفر از شبه نظامیان بسیج را برای اعزام به سوریه آموزش داده است. گزارش های دیگر حاکی از آن است که ایران در حال ارسال بمب های کلر به سوریه است.
از وقایعی که بمدت چندین هفته در صدر اخبار ایران قرار داشت اما توجه زیادی در غرب را  بخود اختصاص نداد قطعنامه ای بود که توسط پارلمان اروپا در بروکسل در اوایل ماه آوریل بتصویب رسید. این قطعنامه موارد نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرده و در عین حال خواهان اعطای بی درنگ ویزا به احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل گردیده بود. بالاترین مقامات ایران از امامان جمعه تا دیگر روحانیون این قطعنامه را محکوم کردند و از آن بعنوان مداخله در امور داخلی خود نامبردند. در اعتراض به این قطعنامه٬ یک سفر برنامه ریزی شده قبلی توسط هیئت پارلمانی ایران به پارلمان اروپا در ماه آوریل نیز لغو گردید و ایران اعلام کرد که هر پارلمانتر اروپايي که به ایران سفر کند باید در فرودگاه انگشت نگاری گردد.
آنچه که مردم از آن بی خبر بودند این است که این قطعنامه در ابتدا توسط یکی از نمایندگان پارلمان اروپا که از مدافعین قوی روابط حسنه با ایران بود تنظیم گردیده بود. متن اصلی پیش نویس شده توسط مشاور گروه سوسیالیست ها الدار ممدوف تهیه و با هماهنگی با سفارت ایران در بروکسل با دقت تهیه و تنظیم گردیده بود در این متن انتقادات مبهمی نیز در رابطه با وضعیت حقوق بشر در ایران مطرح گردیده بود اما کلیت متن کاملا به نفع روحانی و تعامل با ایران بود. اما  در ماه مارس زمانی که این متن برای بررسی و رای گيري در کمیته خارجی پارلمان فرستاده شد با اکثریت کم نظیری رد گرديد.
پذيرفته نشدن  این گزارش یک شکست بزرگ برای لابی طرفدار ایران در اروپا محسوب گردید و کمیته تصمیم گرفت تا این متن را از نو بنویسد. در ۳ آوریل این قطعنامه نهائی با اکثریت قاطع در اجلاس عمومی پارلمان اروپا به تصویب رسید كه در برگیرنده مواردی بود که برای مقامات ایرانی بسیار ناخوش آیند بود.
به مدت دوهفته٬ اعتراض به پارلمان اروپا برای تصویب این قطعنامه به یک موضوع کلیدی در رسانه های دولتی ایران تبدیل گردید و فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی سخنانی عنوان کرد «اتحادیه اروپا بدتر از یک حیوان چهار پا مي باشد.»
پس از چنين واکنش بسیار تند به پارلمان اروپا براي تصويب چنين قطعنامه اي،  لابی طرفدار ایران با دست پاچگی سعی در آرام کردن آیت الله ها نمود. به تازگی مشاوری که پیش نویس اولیه قطعنامه را نوشته بود که بوضوح بنفع ایران بود٬ چندین مقاله و یک مصاحبه تمام صفحه اي در رسانه هاي رسمی ایران انجام داده است که در آن ضمن حمله به آپوزیسیون ایران آنها را متهم نموده که مسئول این خرابکاری ها هستند.
اجداد الدار ممدوف از شهرستان تالش در شمال ایران هستند و سپس به کشور مسلمان آذربایجان و بعد از آن به لتونی نقل مکان کردند.
آقاي ممدوف مدت کوتاهی پس از شروع کار بعنوان مشاور گروه سوسیالیست ها در پارلمان اروپا٬ علاقه زیادی نسبت به امور ایران از خود نشان داد. بنا به گزارشات یک دیپلمات که در سفارت لتونی  در همان زمان کار میکرد٬ ممدوف قبلا در سفارت لتونی در ایالات متحده کار میکرده اما دولت امريكا با ذکر ”موارد امنیتی“ دستور داد كه وي اين پست را ترك كند.
سال گذشته یکی از اعضای سابق هیئت دیپلماتیک ایران كه اكنون در تبعید است، نوشته ای را به این نویسنده نشان داد که بیانگر این بود که ممدوف و یک خانم نماينده (اكنون سابق) سوسیالیست پارلمان اروپا از اسپانیا از «لابی های فعال مدافع جمهوری اسلامی ایران » هستند. در این یادداشت چنین آمده است که « ممدوف نگرش مثبتی به جمهوری اسلامی دارد و پیش برد خطوط با وی آسان است همچنین از وی میتوان به خصوص در رابطه با مقابله با سازمان مجاهدین در پارلمان اروپا استفاده نمود.»
آقای ممدوف از سال 2011 تا کنون ۴ بار به ایران سفر کرده است. وی مسئول هماهنگی هیات گروه سوسیالست ها به ایران در اکتبر ۲۰۱۳ بود. وی همچنین در سفر نمایندگان پارلمان اروپا به ایران در دسامبر ۲۰۱۴ شرکت داشت. پیش از این وی توسط مقامات ایرانی برای یک تور خصوصی به ایران همراه با عمویش دعوت شده بود در این تور او به شهرستانهای ایران از جمله به استان بومی خود در آذربایجان برده شده بود. در این سفر به او گفته شده بود که خطوط ایران را در پارلمان به پیش ببرد بخصوص مواردی که در جهت بی ثبات کردن کشور همسایه بحرین میباشند. طرح بی ثبات کردن بحرین بعد از مدتی توسط ایران موقتا متوقف گردید. رابط وی در سفارت ایران مشاور اول سفارت عباس گلریز است كه بمنظور جلوگیری از توجهات ناخواسته٬ وی بطور معمول ملاقاتهای خود با ممدوف را در كافه هاي بروکسل انجام میدهد.
پس از انتخابات اخیر پارلمان اروپا٬ با شروع پارلمان جدید از شروع ژوئیه٬ ایران ممکن است که به نفوذ در محافل اروپا اشتیاق داشته باشد. قانون گذاران با این حال تاکید کرده اند که هرگونه پیشرفت با ایران تنها منوط به بهبود شرایط حقوق بشر خواهد بود. نماینده هلندي پارلمان اروپا ماريته اسخاكه  به وضوح تاکید کرد: «اتحادیه اروپا همچنان برای آزادی های بیشتر٬ حقوق و فرصت های مردم ایران تلاش خواهد کرد. تنها در صورتی که این تغییرات رخ دهد ما میتوانیم در رابطه با دوران جدید با ایران صحبت کنیم.»
نویسنده دیوید نیومن
26 مه 2014
http://www.hambastegimeli.com/

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen